„Dobra Gmina – wzmacnianie potencjału jednostek samorządu terytorialnego”
to projekt Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Priorytet V
Dobre rządzenie.
Działanie 5.2.
Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej.
Poddziałanie 5.2.1
Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej.
Projekt miał na celu poprawę funkcjonowania wewnętrznej struktury 4 urzędów gmin na terenie województwa opolskiego tj. Zębowice, Kolonowskie, Ozimek, Dobrodzień. Liderem projektu był Urząd Miasta i Gminy Kolonowskie. Wszystkie gminy, które wzięły udział w projekcie są zrzeszone w Stowarzyszeniu Gmin Doliny Małej Panwi.
Uczestnikami projektu byli wszyscy pracownicy urzędów gmin, łącznie 152 osoby, które w trakcie trwania projektu tj. od 01.09.2010 r. do 30.11.2012 r. brały udział w następujących działaniach:
- Podniesienie jakości prawa w JST:
- 64 jednodniowe szkolenia specjalistyczne w tematach takich jak: kontrola zarządcza, księgowość i finanse, zamówienia publiczne i inwestycje, ochrona środowiska i rolnictwo, oświata i kadry, budownictwo i zagospodarowanie przestrzenne, gospodarka komunalna, zarządzanie kryzysowe i obrona cywilna, ogólne wynikające z bieżącej działalności urzędu np. archiwizacja, KPA, odpowiedzialność majątkowa urzędników i in.
- w ramach w/w szkoleń przeprowadzona została także weryfikacja dokumentacji z zakresu:
a) księgowości i finansów;
b) oświaty i kadr;
c) zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej.
- do przygotowania i przeprowadzania szkoleń dla UMiG w Kolonowskiem zakupiono laptop z oprogramowaniem, projektor multimedialny i urządzenie wielofunkcyjne.
- Poprawa zarządzania w JST:
- przeprowadzenie analizy oraz sporządzenie dokumentacji kontroli zarządczej dla 4-ch urzędów;
- audyt organizacyjno-motywacyjny, z wdrożeniem systemu rozwoju kompetencji kadr opartego na badaniu luk kompetencyjnych w 4-ch urzędach gmin;
- 52 dwudniowe szkolenia stacjonarne (1 osoba x 3 szkolenia dwudniowe), w tym:
a) 3 szkolenia dla kadry zarządzającej rozwijające umiejętności menedżerskie;
b) 49 szkoleń komputerowych z obsługi komputera, MS Word i MS Excel na trzech poziomach zaawansowania;
- 3 dwudniowe szkolenia wyjazdowe dotyczące rozwoju umiejętności osobistych urzędników;
- przeprowadzenie 278 godzin konsultacji indywidualnych – coachingu (po 2 godziny / osobę);
- zakup programów komputerowych do zintegrowanego zarządzania JST wraz z wdrożeniem i kursem obsługi dla uczestników projektu – razem 36 programów tj. po 9 na każdy z 4-ch urzędów;
- zakup zestawów komputerowych z oprogramowaniem i MS Office
(po 3 zestawy dla każdego z urzędów);
- audyt systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji w 4-ch urzędach.
- Wdrożenie zasad przejrzystości JST:
- audyt stron BIP 4-ch urzędów wraz z konsultacjami w ramach kompetencji i obowiązków pracowników JST w zakresie funkcjonowania BIP-u;
- przeprowadzenie 3-ch dwudniowych szkoleń dotyczących skutecznej komunikacji z otoczeniem oraz odpowiedniego PR-u urzędów.
Dzięki projektowi usprawniona została praca w urzędach, wdrożone zostały procedury i standardy, które eliminują przedłużanie prowadzonych postępowań i załatwianie spraw. Pracownicy podnieśli swoje kompetencje w wielu dziedzinach. Polepszeniu uległy kontakty pomiędzy pracownikami a przełożonymi, a także kontakty pomiędzy gminami. Dzięki zdobytej wiedzy oraz na podstawie analiz wdrożono również nowe regulaminy organizacyjne, dokonano zmian kompetencyjnych i pełnomocnictw a także dopracowano system obiegu dokumentacji.
Efektem tego jest podniesienie jakości i zwiększenie dostępności, przejrzystości usług publicznych urzędów, wzmocnienie zdolności stanowienia aktów prawa miejscowego oraz aktów administracyjnych w urzędach oraz wdrożenie usprawnień zarządczych w administracji samorządowej na poziomie całej organizacji.
Całkowity koszt projektu zamknął się w kwocie 734 356,96 PLN
Lider projektu – Gmina Kolonowskie
ul. Ks. Czerwionki 39, 47-110 Kolonowskie, www.kolonowskie.pl
kierownik projektu – p. Ewa Wiśniewska, tel. +48 77 461 11 40 w. 25, e-mail:
Partnerzy projektu:
- Gmina Zębowice
ul. I. Murka 2, 46-048 Zębowice, www.zebowice.pl
koordynator projektu – p. Edmund Langosz, tel. +48 77 421 60 76 w. 35, e-mail:
- Gmina Ozimek
ul. Ks. Jana Dzierżona 4B, 46-040 Ozimek, www.ozimek.pl
koordynator projektu – p. Barbara Durkalec, tel. +48 77 462 28 00 w. 37, e-mail:
- Gmina Dobrodzień
Plac Wolności 1, 46-380 Dobrodzień, www.dobrodzien.pl
koordynator projektu – p. Waldemar Krafczyk, tel. +48 34 357 51 00 w. 38, e-mail: