GOSPODAROWANIE FUNDUSZEM SOŁECKIM W GMINIE DOBRODZIEŃ Fundusz sołecki to wydzielone w budżecie gminy środki, o których przeznaczeniu decydują mieszkańcy wsi. Procedura ustalania i wydatkowania funduszu została opisana w Ustawie o funduszu sołeckim z 21 lutego 2014 roku. Naczelną zasadą funduszu sołeckiego jest to, iż sami mieszkańcy w drodze głosowania w czasie zebrania wiejskiego decydują o tym jakie zadania zostaną zrealizowane ze środków przyznanych sołectwu. Fundusz sołecki realizowany według ustawy wymaga przestrzegania procedur oraz trzymania się terminów. Poniżej kolejne etapy wyodrębniania i realizacji funduszu sołeckiego. PRZYJĘCIE UCHWAŁY O WYODRĘBNIENIU FUNDUSZU SOŁECKIEGO Uchwałą Nr IV/29/2015 z dnia 05 lutego 2015 r. Rada Miejska w Dobrodzieniu wyraziła zgodę na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki. Uchwała ta obowiązuje w kolejnych latach budżetowych, do czasu podjęcia uchwały przez Radę Miejską o nie wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego. Jeśli Gmina nie chce wyodrębnić funduszu sołeckiego, to co roku musi podejmować uchwałę o nie wyrażeniu zgody na jego wyodrębnienie.
WYLICZENIE PRZEZ BURMISTRZA ŚRODKÓW JAKIE BĘDĄ PRZYSŁUGIWAŁY SOŁECTWOM Wysokość środków zależy od ogólnego budżetu gminy oraz liczby mieszkańców w danym sołectwie, która wyliczana jest na podstawie wzoru w ustawie (art. 3 ust. 1 o Funduszu sołeckim Dz. U. 2014 poz. 301 z 21.02.2014r.): F= (2+Lm/100 ) x Kb Poszczególne symbole we wzorze oznaczają: F –wysokość środków przeznaczonych na dane sołectwo, nie może być jednak wyższa niż dziesięciokrotność Kb. Lm – liczbę mieszkańców sołectwa według stanu na ostatni dzień czerwca roku poprzedzającego rok, w którym poniesione zostaną wydatki. Liczbę mieszkańców określa się na podstawie prowadzonego przez gminę zbioru danych stałych mieszkańców. Kb – to kwota bazowa obliczona poprzez podzielenie dochodów gminy oraz liczby mieszkańców gminy wg stanu na 31 grudnia roku poprzedzającego o dwa lata rok poniesienia wydatków. Do dnia 31 lipca poprzedzającego rok budżetowy burmistrz przekazuje sołtysom informację o wysokości przypadających danemu sołectwu środków. PRZYGOTOWANIE ZEBRANIA WIEJSKIEGO I POINFORMOWANIE O NIM MIESZKAŃCÓW Warunkiem przyznania funduszu sołeckiego jest złożenie do burmistrza w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy wniosku uchwalonego przez zebranie wiejskie. Sołtys znając wysokość przyznanych środków powinien zwołać zebranie wiejskie, podczas którego mieszkańcy zdecydują na co wydać pieniądze z funduszu sołeckiego, ale już wcześniej przed zebraniem, mieszkańcy mogą myśleć jakie zadania można sfinansować w kolejnym roku. ZEBRANIE WIEJSKIE O przeznaczeniu pieniędzy decyduje zebranie wiejskie. O tym kto może wziąć w nim udział i jakie inne warunki muszą być zapewnione, aby decyzje były ważne mówi statut sołectwa. Zwołując zebranie należy przestrzegać tego, co zapisano w statucie (na ile dni przed zebraniem poinformować mieszkańców, w jaki sposób itp.), w jaki sposób zebranie powinno przebiegać (porządek obrad), w jaki sposób powinno być udokumentowane (protokół z zebrania, lista obecności) oraz jakie czynności sołtys podejmuje po zebraniu (np. terminowe przekazanie burmistrzowi dokumentów z zebrania ). Nieprzestrzeganie tych warunków może spowodować unieważnienie podjętych uchwał zebrania wiejskiego. W konsekwencji przepadnie możliwość sfinansowania działań, które mieszkańcy wybrali. PRZEDŁOŻENIE WNIOSKU SOŁECTWA DO BURMISTRZA Ustawa o funduszu sołeckim wskazuje, że wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy 1) sołtysa, Aby wniosek dot. funduszu sołeckiego mógł być zrealizowany, musi spełniać trzy warunki, które trzeba wziąć pod uwagę podczas dyskusji i planowania wniosku:
Poprawny wniosek o dofinansowanie z funduszu sołeckiego, musi zawierać:
Do wniosku należy dołączyć:
Sołectwa mogą realizować wspólne przedsięwzięcia. Każde z sołectw zamierzających wspólnie realizować przedsięwzięcie odrębnie uchwala wniosek. We wniosku należy wskazać, gdzie konkretnie, na obszarze którego sołectwa ma być realizowane zadanie. Przy uchwalaniu takiego wniosku należy przestrzegać tych samych procedur, terminów i wymogów dot. wniosku wskazującego wspólne zadanie, gdyż są one takie same jak w przypadku „zwyczajnego” wniosku.
UZNANIE LUB ODRZUCENIE WNIOSKU SOŁECTWA PRZEZ BURMISTRZA Jeśli burmistrz uzna, że wniosek nie spełnia powyższych wymogów, w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania odrzuca wniosek, jednocześnie informując o tym sołtysa. Sołtys za pośrednictwem burmistrza może w ciągu 7 dni podtrzymać odrzucony wniosek kierując go do Rady Miejskiej za pośrednictwem Burmistrza, bądź też (o ile jest jeszcze przed 30 września) zorganizować ponownie zebranie wiejskie i uchwalić raz jeszcze wniosek – poprawiony pod względem formalnym. W przypadku ponownie uchwalonego wniosku, Rada Miejska rozpatruje ten wniosek w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada Miejska odrzuca wniosek niespełniający warunków wymaganych ustawą lub przekazany po terminie. Burmistrz związany jest rozstrzygnięciem Rady Miejskiej. Uchwalając budżet, Rada Miejska odrzuca wniosek sołectwa, w przypadku gdy zamierzone przedsięwzięcia nie spełniają wymogów przeznaczenia na cele zgodne z ustawą. REALIZACJA ZADAŃ Z FUNDUSZU SOŁECKIEGO PRZYJĘTYCH W BUDŻECIE GMINY Zadania ze środków funduszu sołeckiego realizowane są zgodnie z opisem we wniosku.Fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy, za którego wykonanie odpowiedzialny jest Burmistrz.Rola sołtysa i mieszkańców nie ogranicza się tylko do uchwalenia i złożenia wniosku. Polega ona, między innymi, na realizacji i jakości wykonania przedsięwzięcia, oraz na udziale w jego realizacji. Ograniczenia dla sołectw w zakresie wydatkowania środków z funduszu sołeckiego mogą być związane m.in. z koniecznością posiadania odpowiednich zezwoleń przewidzianych prawem np. nie będzie możliwe wydatkowanie środków na budowę nowego placu zabaw, altany bez posiadania niezbędnych dokumentów lub w przypadku braku możliwości ich uzyskania. ZMIANA PRZEDSIĘWZIĘĆ DO REALIZACJI Z FUNDUSZU SOŁECKIEGO W trakcie roku budżetowego, jednakże nie wcześniej niż po uchwaleniu budżetu gminy na dany rok i nie później niż do dnia 31 października danego roku budżetowego, sołectwo może złożyć do Burmistrza wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach funduszu. Wniosek nie może prowadzić do przekroczenia środków przyznanych pierwotnie w uchwale budżetowej. Do wniosku o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu stosuje się wymagania jak dla wniosku składanego w trybie do dnia 30 września. DO KIEDY NALEŻY WYDAĆ PIENIĄDZE Z FUNDUSZU SOŁECKIEGO? Pieniądze z funduszu muszą zostać wydane do końca roku na który zostały uchwalone. Pieniądze z funduszu sołeckiego, które nie zostaną wydane, nie przechodzą na kolejny rok i zostają w budżecie gminy.
Informacja o wysokości środków funduszu sołeckiego na 2025 rok
wniosek w związku z powstałymi oszczędnościami do 31.10.zip (33,53KB) wniosek ws FS do 30.09.zip (36,31KB) wniosek zmiana zadań do 31.10.zip (34,22KB) Wysokość środków funduszu sołeckiego na rok 2024, przypadającego na poszczególne sołectwa Gminy Dobrodzień przedstawione są poniżej:
dodatkowe zadanie do 31.10.zip (16,23KB)
Wysokość środków funduszu sołeckiego na rok 2022, przypadającego na poszczególne sołectwa Gminy Dobrodzień przedstawione są poniżej:
Wysokość środków funduszu sołeckiego na rok 2021, przypadającego na poszczególne sołectwa Gminy Dobrodzień przedstawione są poniżej : Informacja o wysokości środków funduszu sołeckiego na 2021r.
Środki z funduszu sołeckiego dla sołectw na 2020r.Fundusz sołecki to pieniądze pochodzące z budżetu gminy, za które odpowiada burmistrz. Jego wysokość zależy od ogólnego budżetu gminy oraz liczby mieszkańców w danym sołectwie. Wysokość funduszu sołeckiego wyliczana jest na podstawie wzoru w ustawie (art. 3 ust. 1 o Funduszu sołeckim Dz. U. 2014 poz. 301 z 21.02.2014r.): F=(2+ Lm/100)x Kb gdzie: F – wysokość środków przeznaczonych na dane sołectwo, jednak nie więcej niż dziesięciokrotność Kb Lm- liczbę mieszkańców sołectwa według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy, określoną na podstawie prowadzonego przez gminę zbioru danych stałych mieszkańców, Kb- kwota bazowa – obliczona jako iloraz wykonanych dochodów bieżących danej gminy, Wysokość środków funduszu sołeckiego na rok 2020, przypadającego na poszczególne sołectwa Gminy Dobrodzień przedstawione są poniżej : Informacja o wysokości środków funduszu sołeckiego na 2020r.
Środki przekazywane do dyspozycji sołectw w ramach funduszu sołeckiego są częścią finansów publicznych i podlegają wszystkim rygorom prawa. Zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych wydatki publiczne (w tym także realizowane z funduszu sołeckiego) powinny być dokonywane w sposób: 1. celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: a) uzyskiwania najlepszych efektów zdanych nakładów, b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów; 2. umożliwiający terminową realizację zadań; 3. w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Do mieszkańców sołectw należy przeprowadzenie procedury planowania zadań tak, aby były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Zgodnie z art. 5 ust.1 ustawy o funduszu sołeckim „Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do burmistrza przez sołectwo wniosku.” Wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa na podstawie informacji przekazanej przez Burmistrza Dobrodzienia, oszacowanie kosztów ww. przedsięwzięcia oraz uzasadnienie ich realizacji. Uzasadnienie wniosku o przyjęcie przedsięwzięcia do realizacji w ramach funduszu sołeckiego powinno zawierać w szczególności przesłanki dotyczące spełnienia wymogu poprawy warunków życia mieszkańców, zgodności ze strategią rozwoju Gminy Dobrodzień. Zadanie zgłoszone do realizacji winno być zadaniem własnym gminy. Wniosek musi być uchwalony przez Zebranie Wiejskie z inicjatywy Sołtysa, Rady Sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa (art. 5 ust. 2 ustawy o funduszu sołeckim). Wniosek należy przedłożyć Burmistrzowi do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy wniosek (art. 5 ust. 4 ustawy o funduszu sołeckim). Aby sołectwa skorzystały z funduszu sołeckiego w roku 2020, do 30 września 2019 r. powinny złożyć wniosek do Burmistrza Dobrodzienia wraz z podjętą uchwałą Zebrania Wiejskiego, listą obecności i protokołem z Zebrania Wiejskiego. Ważnym elementem wniosku jest uzasadnienie zadań. Niedotrzymanie ww. warunków tj. wymagań określonych w art. 5 ust. 2-4 ustawy Złożony wniosek przez sołtysa ma dalszy bieg:
O tym, jakie zadania sołectw znajdą się w budżecie, decyduje rada gminy uchwalając budżet. Rada gminy odrzuca te wnioski sołectw, które nie mogą być finansowane z funduszu sołeckiego.
zmiana zadania do 31.10.zip (16,95KB) dodatkowe zadanie do 31.10.zip (16,20KB) wniosek do 30.09.zip (19,55KB)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ile środków w ramach funduszu sołeckiego na 2019?Fundusz sołecki to pieniądze pochodzące z budżetu gminy, które są zarezerwowane dla sołectwa na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków życia mieszkańców. Jego wysokość zależy od ogólnego budżetu gminy oraz liczby mieszkańców w danym sołectwie. Wysokość funduszu sołeckiego wyliczana jest na podstawie wzoru w ustawie (art. 3 ust. 1 o Funduszu sołeckim Dz. U. 2014 poz. 301 z 21.02.2014r.):
F=(2+ Lm/100)x Kb gdzie: F – wysokość środków przeznaczonych na dane sołectwo, jednak nie więcej niż dziesięciokrotność Kb Lm- liczbę mieszkańców sołectwa według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy, określoną na podstawie prowadzonego przez gminę zbioru danych stałych mieszkańców, Kb- kwota bazowa – obliczona jako iloraz wykonanych dochodów bieżących danej gminy, Środki przekazywane do dyspozycji sołectw w ramach funduszu sołeckiego są częścią finansów publicznych i podlegają wszystkim rygorom prawa. Zgodnie z art. 44 ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych wydatki publiczne (w tym także realizowane z funduszu sołeckiego) powinny być dokonywane w sposób:
Wniosek musi być uchwalony przez Zebranie Wiejskie z inicjatywy Sołtysa, Rady Sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa (art. 5 ust. 2 ustawy o funduszu sołeckim). Wniosek należy przedłożyć Burmistrzowi do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy wniosek (art. 5 ust. 4 ustawy o funduszu sołeckim). Aby sołectwa skorzystały z funduszu sołeckiego w roku 2019, do 30 września 2018 r. muszą złożyć wniosek do Burmistrza Dobrodzienia wraz z podjętą uchwałą Zebrania Wiejskiego, listą obecności i protokołem z Zebrania Wiejskiego. Aby wiosek sołectwa został przyjęty musi spełniać warunki określone w ustawie
Niedotrzymanie ww. warunków tj. wymagań określonych w art. 5 ust. 2-4 ustawy o funduszu sołeckim jest podstawą do odrzucenia wniosku.
Informacja o wysokości środków funduszu sołeckiego na 2019r.
wniosek w związku z powstałymi oszczędnościami do 31.10.zip (16,31KB) wniosek zmiana zadań do 31.10.zip (16,35KB) wniosek do 30.09.zip (18,76KB)
Informacja o wysokości środków funduszu sołeckiego na 2018r.
wzory druków wniosek w związku z powstałymi oszczędnościami do 31.10..zip (14,76KB) wzory druków wniosek zmiana zadań do 31.10..zip (16,05KB) wzory druków wniosek do 30.09..zip (18,31KB)
Informacja o wysokości środków funduszu sołeckiego na 2017r.
wniosek w związku z powstałymi oszczędnościami do 31.10.zip (14,94KB)
|